عصبانیت در مردان

برترین ها: شاید تا به حال از قاعدگی مردان چیزی نشنیده باشید اما باید گفت که مردان هم مانند زنان دوران قاعدگی را طی می کنند. اما در حقیقت دوران قاعدگی مردان مانند زنان نبوده و تفاوت هایی با آن دارد. زیرا مردان رحم نداشته و در این دوره خونریزی هم نخواهند داشت. در این دوره، مردان به جای خونریزی دچار حالت های خلقی متفاوت شده و بد خلق و تندخو می شوند.

نشانه ها و نحوه تشخیص عادات ماهیانه مردانه

بسیاری از مردان ممکن است از بروز این حالت در بدن خود ناآگاه باشند. نشانه های این عارضه در مردان، تحریک پذیری بالا، عصبانیت، حس غمگینی و ناراحتی و مشکل در خلق و خو می باشد که ممکن است در طی یک ماه یک یا چند روز یک مرد را درگیر نماید.

علت اصلی این مشکل به برهم خوردن تعادل هورمون جنسی تستوسترون در بدن مرد می باشد. در واقع ترشح طبیعی هورمون تستوسترون در روز می تواند مانع از بروز حالات مذکور در بدن یک مرد شود.

پزشکان معتقدند، آنچه که باعث سلامت کامل در یک مرد می شود، حضور مقادیر کافی تستوسترون در خون او است و بهم خوردن تعادل هورمون تستوسترون در بدن که ناشی از برخی عوامل محیطی می باشد، می تواند حالت عادت ماهیانه را در مردان وخیم تر نماید.

آقایان هم دوران قاعدگی دارند!

عوامل به وجود آورنده عادت ماهیانه در مردان

تکرار و شدت بروز عادات ماهیانه در مردان مختلف می تواند به دلیل برخی شرایط خاص از جمله موارد زیر باشد.

1. مصرف برخی داروهای پزشکی مانند داروهای استروئیدی که می توانند در ترشح هورمون تستوسترون اختلال ایجاد نمایند. به همین دلیل در ورزشکاران و بدنسازان امکان دارد بروز عوارض عادت ماهیانه بیشتر باشد. به همین دلیل به این افراد اکیدا توصیه می شود که از داروهای استروئیدی استفاده ننمایند.

2. بیماری هایی مانند انواع سرطان ها که منجر به استفاده از رژیم های غذایی محدود می شوند و یا در مردان سالمند با رژیم غذایی کم پروتئین، بروز عوارض حالت عادت ماهیانه مانند افسردگی، غمگینی و ناراحتی ناشی از اختلال عادت ماهیانه بیش از سایر مردان هم سن و سالشان دیده می شود. راه درمان این وضعیت مشاوره با یک متخصص تغذیه در جهت پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می باشد.

3. انجام جراحی های خاص مانند جراحی های پروستات و بیضه که در ترشح طبیعی تستوسترون اختلال ایجاد می کنند، شدت عوارض عادات ماهیانه را در مردان افزایش می دهند.

4. فقدان خواب یا کم خوابی، از جمله مواردی هستند که می توانند باعث تشدید علائم عادت ماهیانه در مردان شوند. به همین دلیل پزشکان به مردان توصیه می کنند که حتما روزانه هشت ساعت خواب کامل داشته باشند.

پیشگیری قطعی از عادت ماهیانه در مردان

پزشکان معتقدند که داشتن یک شیوه زندگی سالم با اضطراب و استرس پایین، فعالیت بدنی و ورزشی منظم حداقل سه تا پنج بار در هفته هر بار به مدت 30 تا 45 دقیقه و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی مقادیر کافی از منابع پروتئینی و گوشتی باشد، می توانند با کنترل ترشح هورمون تستوسترون در بدن باعث درمان این عارضه در مردان شوند.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست (MIT) در یک گزارش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند. سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات میزان سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

۹۰ درصد سروتونین موجود در بدن انسان درسلول‌های کولچینسکی روده‌ها قرار گرفته و ترشح همین ماده است که حرکات روده‌ها را تنظیم می‌کند. در مردان همبستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود.

گزارش لینکلن و تحقیقات جد دایموند نشان داد مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلا به عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند.

علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بیعلاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند از جمله کسانی هستند که مبتلا به این عارضه خواهند شد.

آقایان هم دوران قاعدگی دارند!

خانم ها بخوانند

اگر همسر شما خیلی بد خلق شده و شما فکر می کنید در حال گذراندن دوره پریود خود است یا سندروم تحریک پذیری مردانه را تجربه می کند، بهتر است کمی او را به حال خود رها کنید و با وی مهربانتر باشید تا این دوره بگذرد.